PREMIERA KSIĄŻKI TR LASZUK. GRZEGORZ LASZUK NA TYPOBERLIN 2013.

W TR WARSZAWA ODBĘDZIE SIĘ PREMIERA KSIĄŻKI UKAZUJĄCEJ DŁUGOLETNIĄ WSPÓŁPRACĘ GRZEGORZA LASZUKA, JEDNEGO Z NAJLEPSZYCH POLSKICH GRAFIKÓW, Z WARSZAWSKIM TEATREM. W PORGRAMIE WIECZORU RÓWNIEŻ ROZMOWA Z TWÓRCĄ O POLSKIEJ SZKOLE DIZAJNU ORAZ AKCJA MUZYCZNA. PREMIERA TR LASZUK 21 CZERWCA O G. 19:00, WSTĘP WOLNY

Premierę książki wzbogaci wykład-akcja muzyczna Grzegorza Laszuka Dlaczego zabiłem polską szkołę plakatu?, prezentowany w tym roku m.in. na TypoBerlin – międzynarodowej konferencji kultury użytkowej i identyfikacji wizualnej. Będzie to przykład nieortodoksyjnego podejścia do graphic design. Korzystając z doświadczeń teatralno-muzycznych rozwijanych w niezależnej grupie artystycznej Komuna// Warszawa, Laszuk opowie o symbolicznej i praktycznej zmianie, jaka nastąpiła w projektowaniu graficznym na przełomie wieków. Akcja będzie jednocześnie wykładem, koncertem oraz prezentacją projektów graficznych stworzonych dla TR Warszawa.

Posłuchaj fragmentu rozmowy Grzegorza Laszuka dla 3 Programu Polskiego Radia/Radiowy Dom Kultury (rozmawia Jan Niebudek)

Bogato ilustrowana, dwujęzyczna TR Laszuk, wydana przez TR Warszawa i Fundację Nowej Kultury Bęc Zmiana, prezentuje nowatorskie projekty graficzne Grzegorza Laszuka wykonane dla TR Warszawa. Prace artysty pozostające na pograniczu artbooka i indywidualnej ekspresji artystycznej, korespondują z w pełni funkcjonalnymi elementami identyfikacji wizualnej. Oba fenomeny polskiej kultury – grafiki i przedstawienia teatralne, spotykają się w książce, która eksploruje i bada pogranicza sztuki i komunikacji wizualnej. Wydawnictwo ukazuje obraz nie tylko przenikania się sztuk, ale także przenikania się sztuki z rzeczywistością ówczesnego okresu. Całość wielowymiarowej opowieści umieszczona jest w kontekście problemów i przemian politycznych Polski pierwszej dekady nowego wieku.

Przejmując teatr, wiedziałem, że musi on mieć mocną identyfikację wizualną. Zależało mi na tym, aby wyrobić mocną markę, a do tego potrzebna jest silna, wyrazista identyfikacja graficzna. Okazało się, że Grzegorz myśli bardzo teatralnie. Pracując nad plakatem, potrafi na pierwszy plan wysunąć istotę i sens spektaklu. W tym procesie ważne jest, aby uwzględnić oczekiwania reżysera oraz wyobrażenie samego twórcy. Ostateczna wersja musi zadowalać trzy strony: reżysera, samego Grzegorza oraz nas. Bierzemy pod uwagę również czy dany plakat interesuje nas w zestawieniu z innymi, czy wnosi coś nowego w ramach serii – mówi Grzegorz Jarzyna, wieloletni Dyrektor Naczelny i Artystyczny TR Warszawa.

Pierwsze plakaty Grzegorza Laszuka stworzone pod koniec lat 90. na zamówienie teatru, były wyznacznikami całkowicie nowego podejścia do projektowania graficznego. Razem z teatralnymi eksperymentami stworzyły wyjątkową jakość na polskiej scenie kulturalnej. Książka zawiera wywiady z twórcami TR Warszawa, obszerną rozmowę z Grzegorzem Laszukiem przeprowadzoną przez krytyka teatralnego Romana Pawłowskiego oraz krytyczny wstęp sytuujący fenomen prac artysty w kontekście przemian dizajnu w Polsce. Całości towarzyszą fotografie Macieja Landsberga.

Posłuchaj fragmentu rozmowy Grzegorza Laszuka dla TOK FM/Kultura na weekend (rozmawia Patrycja Wanat)

Filozofia projektowa Grzegorza Laszuka łączy w sobie szacunek do rzemiosła, dbałość o produkcję i progresywne podejście do komunikacji wizualnej, która zgodnie z filozofią artysty ma być wyrazista, skuteczna i wynikająca z potrzeb zleceniodawcy. Bezpośrednia, często „agitacyjna” forma plakatów Laszuka oraz ich zaangażowanie w bieżące sprawy polityczne i problemy społeczne, odzwierciedlają związek TR Warszawa z polską rzeczywistość. Ostatnią pracą Laszuka wykonaną dla teatru jest cegiełka Kup sobie teatr, dzięki której teatr zbiera środki na wykupienie siedziby przy ul. Marszałkowskiej od prywatnego właściciela.

Posłuchaj fragmentu rozmowy Grzegorza Laszuka dla Polskiego Radia 2 (rozmawia Dawid Dziedziczak)

Zapowiedź video TR Laszuk:

Program wieczoru, 21.06.2013 r. (piątek):

g. 19:00 - spotkanie z Grzegorzem Laszukiem i Romanem Pawłowskim (Gazeta Wyborcza), prowadzi Agata Szydłowska (mała scena)
g. 20:00 - wykład/akcja Dlaczego zabiłem Polską Szkołę Plakatu
g. 20:30 - dj Wyrodna - after party w Delikatesach Esencja
Premiera książki odbędzie się na małej, a następnie dużej scenie w TR Warszawa (ul. Marszałkowska 8).
Wstęp wolny.
Wydawca: TR Warszawa i Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana.


 

Grzegorz Laszuk w połowie maja bieżącego roku pokazał swoje prace na TypoBerlin2013. Międzynarodowa konferencja kultury wizualnej i grafiki użytkowej odbyła się w tym roku w dniach 16-18 maja w Haus der Kulturen der Welt w Berlinie. Głównymi tematami wydarzenia, której motywem przewodnim był „touch” (ang. dotyk), były projektowanie oraz sposób, w jaki design może wywołać uczucia.

Typo odbywa się cyklicznie od 1995 roku. Przez pierwsze dwa lata konferencja poświęcona była wyłącznie projektowaniu czcionek, ale zakres tematów bardzo szybko się poszerzył. Obecnie Typo porusza kwestie dotyczące całej branży design, szczególnie w kontekście projektowania druków i materiałów on-line. Tegoroczne motto „touch“ wywołuje skojarzenia ze wszystkimi urządzeniami, które dotykamy, aby uzyskać dostęp do informacji.

Wybrane motto ma dla nas podwójne znaczenie. Oprócz kwestii touchpadów równie ważne jest pytanie, jak design może w przenośni - dotykać ludzi. Trzeba znacznie intensywniej wykorzystywać kolory i animacje  - mówi dyrektor konferencji Jürgen Siebert.

W tym roku na konferencji Typo zaprezentowano polski i rosyjski design. Za dobór tegorocznego programu odpowiedzialny jest Rene Wawrzkiewicz, grafik i kurator, współzałożyciel Pracowni Krytyki Dizajnu, pierwszego polskiego think-tanku poświęconego kulturze projektowania. Zadaniem Wawrzkiewicza było wybranie dziesięciu reprezentatywnych polskich grafików. Jesteśmy w punkcie zwrotnym, w ostatnich latach wiele się w polskim designie dzieje – mówi Warzkiewicz, który zdecydował się pokazać kilka oblicz polskiego design, który trudno sprowadzić do jednego mianownika.

Jednym z artystów reprezentujących Polskę na tegorocznym Typo był Grzegorz Laszuk, na stałe współpracujący z TR Warszawa, założyciel niezależnej grupy teatralnej Komuna// Warszawa. W Berlinie zaprezentował wykład/performance  Dlaczego zabiłem Polską Szkołę Plakatu. Artysta nawiązał do nieortodoksyjnego podejścia do graphic design. Korzystając z doświadczeń teatralno-muzycznych opowiedział o symbolicznej i praktycznej zmianie, jaka nastąpiła w projektowaniu graficznym na przełomie wieków. Uczucia Laszuka wobec polskiego designu wydają się oscylować między skrajnościami. W swoich projektach bardzo radykalnie i szybko zerwał z przyjętymi założeniami. Prace Laszuka uchodzą dziś za klasykę.

 

----

 


Graficzny przebłysk geniuszu
- RZECZPOSPOLITA

TR Laszuk - premiera książki o współpracy Grzegorza Laszuka z TR Warszawa
- GAZETA WYBORCZA

Teren Laszuka - PRZEKRÓJ

Estetyka jest po to, żeby nam słyżyć - KRYTYKA POLITYCZNA