TR Laszuk

TR Laszuk
Przekład Agata Szydłowska
wydawca: TR Warszawa i Fundacja Bęc Zmiana
seria Nowa Dramaturgia TR
oprawa miękka ze skrzydełkami
rok wydania 2013
cena w TR: 40 zł

Bogato ilustrowana, dwujęzyczna TR Laszuk, wydana przez TR Warszawa i Fundację Nowej Kultury Bęc Zmiana, prezentuje nowatorskie projekty graficzne Grzegorza Laszuka wykonane dla TR Warszawa. Prace artysty pozostające na pograniczu artbooka i indywidualnej ekspresji artystycznej, korespondują z w pełni funkcjonalnymi elementami identyfikacji wizualnej. Oba fenomeny polskiej kultury – grafiki i przedstawienia teatralne, spotykają się w książce, która eksploruje i bada pogranicza sztuki i komunikacji wizualnej. Wydawnictwo ukazuje obraz nie tylko przenikania się sztuk, ale także przenikania się sztuki z rzeczywistością ówczesnego okresu. Całość wielowymiarowej opowieści umieszczona jest w kontekście problemów i przemian politycznych Polski pierwszej dekady nowego wieku.

Przejmując teatr, wiedziałem, że musi on mieć mocną identyfikację wizualną. Zależało mi na tym, aby wyrobić mocną markę, a do tego potrzebna jest silna, wyrazista identyfikacja graficzna. Okazało się, że Grzegorz myśli bardzo teatralnie. Pracując nad plakatem, potrafi na pierwszy plan wysunąć istotę i sens spektaklu. W tym procesie ważne jest, aby uwzględnić oczekiwania reżysera oraz wyobrażenie samego twórcy. Ostateczna wersja musi zadowalać trzy strony: reżysera, samego Grzegorza oraz nas. Bierzemy pod uwagę również czy dany plakat interesuje nas w zestawieniu z innymi, czy wnosi coś nowego w ramach serii – mówi Grzegorz Jarzyna, wieloletni Dyrektor Naczelny i Artystyczny TR Warszawa.

Pierwsze plakaty Grzegorza Laszuka stworzone pod koniec lat 90. na zamówienie teatru, były wyznacznikami całkowicie nowego podejścia do projektowania graficznego. Razem z teatralnymi eksperymentami stworzyły wyjątkową jakość na polskiej scenie kulturalnej. Książka zawiera wywiady z twórcami TR Warszawa, obszerną rozmowę z Grzegorzem Laszukiem przeprowadzoną przez krytyka teatralnego Romana Pawłowskiego oraz krytyczny wstęp sytuujący fenomen prac artysty w kontekście przemian dizajnu w Polsce. Całości towarzyszą fotografie Macieja Landsberga.

Filozofia projektowa Grzegorza Laszuka łączy w sobie szacunek do rzemiosła, dbałość o produkcję i progresywne podejście do komunikacji wizualnej, która zgodnie z filozofią artysty ma być wyrazista, skuteczna i wynikająca z potrzeb zleceniodawcy. Bezpośrednia, często „agitacyjna” forma plakatów Laszuka oraz ich zaangażowanie w bieżące sprawy polityczne i problemy społeczne, odzwierciedlają związek TR Warszawa z polską rzeczywistość. Ostatnią pracą Laszuka wykonaną dla teatru jest cegiełka Kup sobie teatr, dzięki której teatr zbiera środki na wykupienie siedziby przy ul. Marszałkowskiej od prywatnego właściciela.

Grzegorz Laszuk – projektant, aktywista miejski, reżyser. Członek Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej i jeden z założycieli grupy teatralnej Komuna// Warszawa. Oprócz z TR Warszawa, współpracuje m.in. z Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Gutek Film, Filharmonią Narodową, Muzeum Narodowym w Warszawie, Narodową Galerią Sztuki Zachęta, Fundacją Bęc Zmiana.