info

przekład Dorota Sajewska
opieka reżyserska Paweł Miśkiewicz

"Jeżeli poprzez teatr chce się coś zmienić w głowach ludzi, trzeba przeciwstawić się społecznemu złu. Konieczność zaangażowania w sprawy, o których się pisze, to rodzaj moralnego nakazu. Zbieram różne rzeczy, dużo obserwuję i potem próbuję to wykorzystać". Dirk Dobbrow, autor tych słów, dobrze zna i życie, i teatr. Po studiach pracował w domu starców, jako gazeciarz i jako spiker radiowy. Teatr zna od podszewki - przez pewien czas był aktorem w berlińskim Stadttheater. Oprócz dramatów pisze także scenariusze filmowe, sztuki radiowe i utwory prozatorskie.

Alina na zachód, jego ostatni dramat, to historia młodego chłopca, Toma, który próbuje wyrwać się z filisterskiego świata, w którym więzi go matka i - może w większym stopniu niż ona - jego własny bezwład. Opis życia na obrzeżach wielkiego miasta nie jest jednak realistyczny. Bohaterowie Dobbrowa ulepieni są z dziwactw, natręctw, uprzedzeń i obaw. Autor w groteskowy sposób urzeczywistnia ich senne koszmary i marzenia. Posługując się szeregiem innowacji językowych, tak długo drąży realne sytuacje, aż staną się własną karykaturą i ukażą swoje drugie dno - uniwersalną, ale też pozbawioną upiększeń prawdę o życiu.

W dorobku dramatycznym Dobbrowa znajduje się jeszcze pięć sztuk: Diva, Halbwertzeiten, Late Night, Legoland i Hundemund. Za Legoland Dobbrow otrzymał w 1999 roku prestiżową nagrodę Kleista dla młodych dramatopisarzy, a za Alinę na zachód nagrodę Else-Lasker-Schüler-Förderpreis w 2001 roku.