info

Anna Okrasko w swoich pracach zajmuje się problemem komunikatu. Za pomocą szablonu nanosi na płótno (ścianę) zasłyszane czy przeczytane zdania, które z różnych powodów zwróciły jej uwagę. Użycie szablonu nie jest tu bez znaczenia: w każdym przypadku oznacza on szablonowość myśli, sztampę, kalkę myślową ujawnianą na płótnie jako cytat. Pozbawienie litery indywidualnego charakteru pisma oznacza też wymazanie autora słów. Komunikatów u Okrasko nie wypowiada konkretna osoba, ale ogólny „ktoś”. Przysłowiowi „oni”, społeczeństwo w ogóle. Okrasko ujawnia mechanizmy społeczne, które znajdują ujście w słowach-kluczach. To jest jej cel: ujawnienie, naznaczenie, ewentualnie dyskredytacja schematów, prostych, czasem zbyt prostych lub nawet prostackich zachowań akceptowanych jednak przez język i normy społeczne.

Jeszcze na V. roku studiów w pracownie Leona Tarasewicza wykonała pracę pt. „Malarka, żona dla malarza”. Korytarz Wydziału Malarstwa ASP w Warszawie pomalowała na „infantylny” różowy kolor (bardzo nie lubiany w środowisku akademickim), następnie czerwoną farbą, z szablonu, wypisała cytaty profesorów niepochlebnie wyrażających się o studentkach. Kolejnym obszarem jej zainteresowania jest funkcjonowanie sztuki zarówno w obiegu własnym jak i w społeczeństwie. W TR Warszawa pokryła mural Karola Radziszewskiego symbolami „Super Nowość” i „Pierwsza Klasa”, na których przymocowała kopię umowy o dzieło zawartej pomiędzy Anną Okrasko –Artystką i kuratorami wystawy. Jednak próby oceny sztuki „typowymi” kryteriami obecnymi w społeczeństwie konsumpcyjnym spełzły na niczym. Okrasko pokazuje, że na sztukę nie ma patentu. Dlatego próbuje podać instrukcję jej obsługi. Następna jej wystawa „Jak maluje się obrazki” to przepis na sztukę. Równie absurdalny, jak przepis na dobre i szczęśliwe życie. Ostatni cykl obrazów-tekstów artystki pokazuje narodową histerię po śmierci Jana Pawła II, a zwłaszcza to, jak prezentowała się ona w internecie. Tym razem lustro jej sztuki odbijało „duchowość” polskiego społeczeństwa.

Najnowsza wystawa w TR nawiązuje do niedawnej kampanii społecznej na temat HIV – ABC zapobiegania. Do współpracy Anna Okrasko zaprosiła Karola Radziszewskiego.

http://okrasko.art.pl/