info

przekład: Karolina Bikont

opieka reżyserska Iwo Vedral
obsada: Klara Bielawka, Jolanta Olszewska, Agnieszka Podsiadlik, Rafał Maćkowiak, Sebastian Pawlak

Anton pracuje w branży nieruchomości, w mieście zniszczonym przez wojnę. Chcąc kupić nowy dom dla swojej żony Thekli, fałszuje podpis szefa. Kiedy oszustwo wychodzi na jaw, Anton zostaje zwolniony z pracy. Nie chcąc martwić żony, nadal co rano wychodzi z domu, a wieczorami opowiada o fikcyjnych transakcjach. Z czasem jednak wokół szyi zaczyna mu się zaciskać pętla kłamstw, a pozorny realizm sztuki przeistacza się w zabawę formą. W Eldorado Mayenburga szczególną uwagę zwraca język autora – zwięzły, ale nie suchy, chirurgicznie precyzyjny, ale nie bez emocji – oraz forma – widz zostaje wprowadzony w temat jakby niechcący, o problemach nie mówi się wprost.
Prapremiera spektaklu została zrealizowana w 2004 roku w berlińskiej Schaubühne am Lehniner Platz, przez Thomasa Ostermeiera. W styczniu 2008 powstał film krótkometrażowy będący adaptacją sztuki.

Marius von Mayenburg (ur. 1972) był dramaturgiem prowadzonego przez Thomasa Ostermeiera Baracke przy Deutsches Theater w Berlinie. Od kilku lat pełni funkcję autora rezydenta w Schaubühne am Lehniner Platz.
Jego pierwszy dramat Haarmann, napisany w 1995 roku, został zrealizowany w formie słuchowiska w Baracke. Następną sztukę Messerhelden pisarz wyreżyserował sam w Orph Theater w Berlinie. Kolejne dramaty Ogień w głowie i Pasożyty zyskały mu opinię jednego z najciekawszych niemieckich dramatopisarzy młodego pokolenia. W TR Warszawa odbyła się próba czytana Zimnego dziecka Mayenburga w reżyserii Piotra Łazarkiewicza (2003), a dramat ten ukazał się w serii Nowa Dramaturgia TR.

Czytanie organizowane we współpracy z Agencją ADiT.