info

Koncerty w ramach festiwalu piosenki eksperymentalnej

7 listopada, g.20
NOËL AKCHOTÉ plays Kylie Minogue (FR)
LEAFCUTTER JOHN (UK)
DJ LENAR (PL)

8 listopada, g. 20
KOT (PL)
JEAN-LOUIS COSTES (FR)
ADRIEN KESSLER (SUI)
ARBEIT (GER)

9 listopada, g.20
MARTIN KÜCHEN (SWE)
BEŃAT ACHIARY (FR)
DAVID THOMAS & TWO PALE BOYS (USA / UK)

THE SONG IS YOU - idea

Ponoć w średniowiecznym chrześcijaństwie piosenka wiązała się równocześnie z intuicjami świętości i uwodzeniem przez szatana. Była podejrzana, bo dostarczała zbyt wiele rozkoszy. Dziś nie jest inaczej. Szczególnie z perspektywy muzyki artystycznej, która tak szczęśliwie łączy w sobie estetykę akademicką i alternatywną. To w tej właśnie muzyce artystycznej piosenka tak często budzi odrazę - swą formą, funkcją, trywialnością. Albo po prostu przyjemnością, której może dostarczyć. To dlatego muzyka popularna, której symbolem jest piosenka, często przeciwstawiana jest muzyce eksperymentalnej. Na THE SONG IS YOU zaprosiliśmy muzyków, którzy nic sobie nie robią z tych podziałów. Nie boją się ani „krótkich utworów słownomuzycznych", ani milowych osiągnięć muzyki awangardowej.

W miejsce tych definicji piosenki, które odróżniają ją od sztuki ambitnej, proponujemy słowa Davida Thomasa: Na każdą piosenkę składają się trzy rzeczy. Jeśli masz trzy rzeczy - masz piosenkę. Na przykład: niemieckie pieśni XIX-wieczne w avant-popowych aranżacjach + covery piosenek Kylie Minogue w stylu Johna Fahey + post-rap na głos i dwa magnetofony marki Grundig.

Ale mamy więcej niż trzy rzeczy:

- Pop w postaci całkowicie splądrowanej na gramofonach i płytach winylowych (DJ Lenar), przemycony w subtelnej muzyce gitarowej, gdzie „amerykański prymitywizm" łączy się z Derekiem Bailey'em, (Noël Akchoté) i jako współczesna muzyka elektroakustyczna, w której the Beach Boys z okresu Smiley Smile spotykają się z Poematem Elektronicznym Edgara Varèse (Leafcutter John).
- Piosenkę znana w Polsce jako „autorska" (ewentualnie „aktorska") tutaj przybierze formę perwersyjnego i obrazoburczego „kabaretu okrucieństwa" (Jean-Louis Costes) i patetycznej, minimalistyczno-punkowej antyopery (Adrien Kessler).
- Poezja od Goethego do Bąkowskiego - w elektronicznych aranżach klasycznych pieśni Wagnera, Brahmsa czy Mahlera (Arbeit); to znów na dwa magnetofony, dwóch nieruchomych wykonawców i wokalistę (KOT).
- Tematy etniczne od tradycyjnych pieśni baskijskich śpiewanych a cappella (Beńat Achiary) po abstrakcyjne improwizacje na podstawie muzyki Bliskiego Wschodu (Martin Küchen) i „awangardową muzykę folkową z przyszłości" (David Thomas & Two Pale Boys).

Festiwalowi towarzyszą dwa dodatkowe koncerty w Planie B (al. Wyzwolenia 18) - otwierający Paramount Styles oraz zamykający Vialka.

THE SONG IS YOU - artyści

Beńat Achiary - baskijski wokalista zamieszkały w południowej Francji. Specjalizuje się w łączeniu tradycyjnych pieśni ze współczesnym językiem muzyki improwizowanej, co poparte jest gruntowną wiedzą na temat muzyki etnicznej, a także wyjątkowymi możliwościami technicznymi.

Noël Akchoté - francuski gitarzysta, jeden z filarów słynnej wytwórni Winter&Winter, enfant terrible sceny muzyki improwizowanej. Programowo nie uznaje żadnych różnic za obowiązujące: gra radykalnie pojętą improwizację, nagrywa repertuar kabaretowy, płyty z muzyką Kylie Minogue oraz abstrakcyjne utwory wyłącznie na wzmacniacz gitarowy.

Arbeit - Oliver Augst (głos), Marcel Daemgen (sampler), Bernhard Reiss (perkusja) dokonali przeglądu niemieckiej tradycji piosenki pod kątem tematu młodości - od Wagnera i Mahlera po Weilla. Następnie wybrane utwory zaaranżowali na muzykę elektroniczną, którą cieszy się dzisiejsza młodzież.

Jean-Louis Costes - jeden z najbardziej kontrowersyjnych artystów francuskich. Bulwersujące teksty i przekraczanie wszelkich granic politycznej poprawności tworzą kabaret będący groteskową kontynuacją teatru okrucieństwa Artaud i sztuki Wiedeńskich Akcjonistów. Na festiwalu zaprezentuje piosenki z akompaniamentem fortepianu.

Adrien Kessler - ważna postać sceny niezależnej w Szwajcarii, jego muzyka jest szczególną mieszanką tradycji piosenki spod znaku Cohena i Brechta, ale wzbogacona o doświadczenia różnych estetyk post-punkowych.

KOT - zespół założony przez poznańskiego poetę Wojciecha Bąkowskiego, autora wszystkich tekstów, które recytuje sam z akompaniamentem dwóch odtwarzaczy magnetofonowych; jedyne w swoim rodzaju połączenie estetyki rapu z abstrakcyjną elektroniką.

Martin Küchen - saksofonista ze Szwecji, jedna z ważniejszych postaci współczesnej sceny muzyki improwizowanej i jazzowej (m.in. wraz z zespołem Exploding Customer). W działalności solowej od lat w sposób niezwykle subtelny łączy cichą i abstrakcyjną wirtuozerię instrumentalną, doświadczenia muzyki elektroakustycznej i tematy etniczne.

DJ Lenar - najważniejsza persona polskiego turntablizmu; występuje z równym powodzeniem w zespołach
klezmerskich, składach improwizowanych, koncertach muzyki współczesnej i operowej.

Leafcutter John - początkowo projekt solowy, obecnie trio będące pupilem opiniotwórczego magazynu „The Wire". Piękne melodramatyczne frazy wokalne łączą się z wysmakowaną estetyką glitch, współczesną elektroakustyką w aranżacjach na elektronikę, głos, gitarę i wiolonczelę.

David Thomas & Two Pale Boys (głos, trąbka, gitara, akordeon) - David Thomas to legenda muzyki XX wieku. Założyciel słynnego Pere Ubu, zespołu, który już w latach 70. pokazał, jak płodne może być połączenie muzyki punkowej i eksperymentalnej. Jego głos należy do najbardziej rozpoznawalnych w muzyce awangardowej ostatniego półwiecza. David Thomas & Two Pale Boys określani są jako „awangardowa muzyka folkowa z przyszłości grana przy użyciu technologii muzyki post-tanecznej".

organizacja: pataka ind. + Plan B.

wsparcie: Biuro Kultury Miasta Stołecznego + TR Warszawa + Stowarzyszenie Studio Teatralne Koło + Stowarzyszenie na rzecz Kultury Aktywnej SO:ON

Kup bilety online.