info

KAPELA ZE WSI WARSZAWA
Maja Kleszcz - wiolonczela, basetla, śpiew
Magdalena Sobczak - cymbały, śpiew
Sylwia Świątkowska - skrzypce, fidel płocka, śpiew
Wojciech Krzak - skrzypce, lira korbowa, drumla
Piotr Gliński - baraban, ksylofon
Maciej Szajkowski - bęben obręczowy, instrumenty perkusyjne

Grupa istnieje od 1997 roku. Na jej repertuar składają się awangardowe interpretacje ludowych melodii tanecznych, tańców, ballad i wiejskich pieśni, wykonywane z wykorzystaniem archaicznych instrumentów i tzw. białego głosu. Mimo wierności tradycyjnym technikom gry i śpiewu pełne inwencji wykonania dawnych utworów brzmią zaskakująco nowocześnie i są w pełni zrozumiałe dla współczesnego odbiorcy.
Debiutancki album Kapeli, „Hop Sa Sa", został nagrany na żywo w Studio Polskiego Radia, a słuchacze Trójki uznali go za najlepsze wydawnictwo folkowe 1998 roku. W 2001 roku zespół wydał album „Wiosna Ludu", wznowiony w Niemczech przez prestiżowe wydawnictwo etno/world music Jaro i amerykańskie Harmonia Mundi/World Village. Album ten w roku 2003 otrzymał przyznaną przez Europejską Unię Radiową nagrodę Grand Prix na festiwalu International Competition of Folk Music Recordings za najlepsze nagranie muzyki folk. W roku 2004 Radio BBC3 wyróżniło grupę nagrodą Awards for World Music w kategorii „nowy artysta".
W 2005 roku ukazała się trzecia płyta formacji, zatytułowana „Wykorzenienie". Album miał swoją premierę we wszystkich państwach Unii Europejskiej, USA, Kanadzie i Japonii. W Niemczech płyta „Wykorzenienie" została uznana przez miesięcznik „Stereo" za jedną z trzech najlepszych płyt tego roku w kategorii „muzyka zagraniczna".
W 2006 roku KZWW otrzymała „Fryderyka" za najlepszy album folk/etno, a w 2007 roku - Machinera, nagrodę pisma „Machina", jako najlepszy zespół. Brytyjska telewizja BBC4 w ramach cyklu „European Roots" zrealizowała i wyemitowała film Warsaw Village Band - Journey.
Działalność Kapeli nie skupia się wyłącznie na muzyce, ale również na próbach ocalenia tego, co zostało skazane na zapomnienie, a może wzbogacać współczesną kulturę. Członków grupy pasjonuje podróżowanie do małych wiosek i odwiedzanie tradycyjnych muzykantów. Ich opowiadania o odchodzących zwyczajach są dla muzyków podstawą i główną inspiracją do dalszej pracy.
Obecnie grupa pracuje nad nową płytą „Infinity - Nieskończoność", stworzoną według konceptu duetu Mai Kleszcz i Wojtka Krzaka (IncarNations team) oraz planuje wydanie płyty z remixami utworów z „Wykorzenienia".

BA CISSOKO
Ba Cissoko - kora, wokal & tamani
Kourou Kouyaté - bolon & bas
Sékou Kouyaté - kora elektryczna & tamani
Ibrahim Bah - perkusja

Ba Cissoko to gwinejski kwartet prezentujący muzykę nawiązującą do afrykańskich korzeni. Płyta „Sabolan" wydana w 2003 roku przez wytwórnię płytową Marabi spowodowała, że zespół stał się w ostatnim czasie jednym ze znaczących zjawisk muzycznych z regionu Zachodniej Afryki. Jego piosenki łączące tradycyjny styl śpiewania z kaskadową perkusją, funkową linią basu i kombinacją brzmienia dwóch basów afrykańskich nawiązują do tradycji muzyków soulowych grających na instrumentach 21-strunowych. W 2006 roku ukazała się druga płyta Ba Cissoko: „Electric Griot Land".
Kwartet tworzą:
Ba Cissoko urodzony w 1967 roku w Gwinei, syn Kandara Cissoko, jednego z założycieli Ballet Djoliba of Guinea. W 1989 roku wziął udział w Festkora w Konakry, stolicy Gwinei, i zdecydował się tam zamieszkać, żeby ćwiczyć grę na basie afrykańskim pod okiem M'bady Kouyaté. W latach 1993-1995 Ba i Kourou współpracowali we francusko-gwinejskiej grupie Tamalaou, która przygotowywała festiwal Nuits Metisses Festival w Marsylii. W 1999 roku Ba Cissoko razem z Sékou i Kourou stworzył trio i wystąpił na Festival du Théâtre des Réalités w Bamako. W 2001 roku do zespołu dołączył Ibrahim Bah.
Kourou Kouyate, 24 lata, pseudonim „Kourou bass"; gra na bolonie (afrykańskim basie), elektrycznym basie oraz korze (rodzaj dwudziestojednostrunowej harfy).
Sekou Kouyate, niespełna 20-letni muzyk, który adaptuje brzmienie tradycyjnych instrumentów do nowej muzyki; gra na tamani, balafonie, djembe i korze.
Ibrahim Bah, 21 lat, dziecko ulicy Konakry, spędził dzieciństwo, grając na djembe na plaży w Konakry.

bilety 35 zł, 30 zł

Organizatorzy:
TR Warszawa, Ambasada Francji w Warszawie, Instytut Francuski