info

Zamów sobie TR do domu lub do firmy!
Reżyseria Rafał Betlejewski / Betlej
Obsada Betlej, Jan Dravnel, Eryk Lubos, Rafal Maćkowiak, Agnieszka Podsiadlik, Tomasz Tyndyk (przemiennie)
Kostiumy Olga Mokrzycka

Spektakle grane na zamówienie widza w domu lub firmie.
Bilety tylko w przedsprzedaży w Biurze Obsługi Widzów TR Warszawa, spektakle odbywają się na terenie Warszawy w porze lunchu lub wieczorem, z wyjątkiem niedziel i poniedziałków.
AKCJA rusza 15 listopada 2005.

O AKCJI “Mleko - teatr na telefon”:

Cykl AKCJE – w ramach którego TR prezentuje „Mleko - teatr na telefon” – ma na celu przedstawiać widzowi wydarzenia o charakterze performatywnym, zacierającym granice pomiędzy tym, co teatralne a tym, co rzeczywiste. Nie od dziś wiadomo, że niemal wszystkie czynności i sfery życia takie jak: sport, polityka, biznes, ceremonie, lekcje szkolne czy nawet zachowania intymne są przez nas inscenizowane czy odgrywane. Rzadko jednak teatr przygląda się tym kontekstom, jeszcze rzadziej analizuje stereotypowe, i wciąż bardzo silne, wyobrażenia na temat idei samej teatralności. „Mleko-teatr na telefon” jest próbą żywej analizy obu powyższych zjawisk. Reżyser AKCJI Rafał Betlejewski – dysydent ze świata reklamy i marketingu – posługuje się strategiami manipulacyjnymi, by demaskować mechanizmy uwodzące współczesnego widza-konsumenta. Jednocześnie „Mleko” radykalnie przekracza to, co powszechnie przyjmuje się za teatralne: kreowanie postaci, podział na oglądających i oglądanych, zachowanie bezpiecznego, anonimowego dystansu pomiędzy widzem a aktorem, budowanie iluzji. Co więcej, burzy także przyjęte formy kształtowania wizerunku spektaklu: TR nie podaje żadnych informacji na temat tej AKCJI, wykorzystuje, zawarty w tytule, slogan z obszaru kultury masowej i wykorzystuje go przeciwko tej masowości, proponuje indywidualny i bezpośredni kontakt widza z instytucją przy zamawianiu biletu. Jedyny teatr, o którym możemy mówić w tym wypadku to teatr konsumpcji, w którym wszyscy występujemy.

„Mleko - teatr na telefon” – jak każda ryzykowna akcja performatywna – wnosi w zastana strukturę (teatru, społeczności, mieszkania) element nieposłuszeństwa, niepokoju, anarchii. Stąd często zdumiewające, wręcz nieoczekiwane – nawet dla nich samych – reakcje widzów/uczestników. AKCJA prowokuje postawy i zachowania daleko bardziej emocjonalne i spontaniczne, niż te, które obserwujemy w sytuacji społecznej, po wyjściu ze spektaklu. Czy dzieje się tak dlatego, że łatwiej dochodzi do wyrażenia emocji w przestrzeni prywatnej? Czy też przez tajemniczy charakter tej AKCJI? Czy może przez prowokujące, wieloznaczne działania aktorów?

Proces jest bardzo prosty: aktorzy intuicyjnie diagnozują nastroje czy zachowania widzów i - niczym papierek lakmusowy – zabarwiają się pod wpływem temperatury i nastroju otoczenia. Jak pisze założyciel Perfromance Studies, wybitny badacz amerykański Richard Schechner – natura działań performatywnych polega właśnie na ich niepowtarzalności i wyjątkowości, a także na dekonstruowaniu zjawisk społecznych. Każde telefoniczne zamówienie „Mleka” jest odmienne. Nawet jeżeli AKCJA odbywa się zgodnie z ustalonym wcześniej scenariuszem, jest faktem jednorazowym i niepowtarzalnym. Składają się na nią: już sam sposób zamówienia, podanie przez widza swoich danych, snucie domysłów i wreszcie samo spotkanie. Integralną częścią AKCJI „Mleko-teatr na telefon” jest więc fakt, że działa ona nie tylko za zamkniętymi drzwiami mieszkania, ale także w wyobraźni: przestrzeni rosnącej tajemnicy, napięcia, niedopowiedzeń. Prowokuje tak fenomenalnie teatralne sytuacje, jak podszycie się dziennikarzy pod parę prawników, żeby tylko zaprosić przedstawienie. Sprytni recenzenci stali się częścią „Mleka” z chwilą, kiedy zadzwonili do Biura Obsługi Widzów TR i zamówili AKCJĘ, zadowoleni z przebieranki i zapewne oczekujący wieczornej rozrywki.
Nic z tych rzeczy.
Zadzwoń!
Zobaczysz!