info

tekst i reżyseria Grzegorz Jarzyna
scenografia i kostiumy Magdalena Maciejewska
muzyka John Zorn
reżyseria światła Jacqueline Sobiszewski
wideo Bartek Macias
dramaturgia Rita Czapka

obsada: Sandra Korzeniak, Katarzyna Warnke, Wolfgang Michael/Cezary Kosiński, Jan Englert, Jan Frycz, Krzysztof Franieczek, Marcin Hycnar/Dawid Ogrodnik, Lech Łotocki, Adam Woronowicz  

premiera 12 listopada 2011

Dracula Brama Stokera, jeden z najważniejszych tekstów kultury popularnej, doczekał się co najmniej kilkunastu ekranizacji i niezliczonych nawiązań w filmach fabularnych, animowanych, przedstawieniach teatralnych, sztukach plastyczny, reklamach i grach komputerowych. Popkultura żywi się wampiryzmem, lecz jego istotne przesłanie niewiele ją obchodzi. Głębsze znaczenia interesują ją tylko w takim wymiarze, który może podnieść jej atrakcyjność. Temat wampira pojawia się w podaniach ludowych, literaturze pięknej i naukowej na długo przed Stokerem, a wywoływanie w odbiorcach przerażenia nie wyczerpuje jego sensu.

Mit wampiryczny, na który składa się wiara w życie po śmierci i regeneracyjną moc krwi, uważa się za jeden z bardziej trwałych i powszechnych. Filozoficzne i moralne konsekwencje nieśmiertelności, refleksja nad fenomenem życia, głęboko zakorzeniony w kulturze związek miłości i śmierci, konotacje religijne motywu zmartwychwstania upiora – to tylko niewielka część ewokowanych przez wampiryzm tematów.

W postaci Draculi zawsze poszukiwano metafory na miarę współczesności. W powieści Stokera widziano opowieść o ciemnych siłach kryjących się pod powierzchnią wiktoriańskiej pruderii i obraz konfliktu pomiędzy strachem przed niewytłumaczalnym a fascynacją mrocznymi tajemnicami natury. Sięgając po ten psychologiczno-metafizyczny thriller, Grzegorz Jarzyna pokazuje, jak jednostkowe lęki i obsesje materializują się w życiu społecznym. Przede wszystkim jednak to spektakl o wpisanej w ludzką naturę potrzebie transgresji, próbie przekroczenia granic materialnych, społecznych czy symbolicznych, wyzwoleniu z cielesności i tożsamości, o tęsknocie za Innym.

15 września spektak Nosferatu pokzazany zostanie również dla niewidomych, w ramach projektu "Audiodeskrypcja TR" - warsztaty wiedzy o teatrze dla niewidomych". Spektakl mogą odbierać osoby z niepełnosprawnością sensoryczną - zarówno niewidomi (dzięki audiodeskrypcji - czyli opisowi tego co dzieje się na scenie, czytanemu przez lektora na żywo) jak i niesłyszący (dzięki napisom puszczanym na ekranie).
Do każdego spektaklu odbędzie się  krótkie wprowadzenie i w miarę możliwości po spektaklu odbędą się spotkania z twórcami przedstawienia. Bilety w cenie 20zł do kupienie w kasach TR Warszawa, przy ul. Marszałkowskiej 8. Projekt finansowany przez Biuro Kultury m.st. Warszawy oraz Fundację Generacja TR i TR Warszawa.

Spektakl trwa 1 godz. 50 min (bez przerwy)

      

Spektakle odbywają się w Teatrze Narodowym, w sali Bogusławskiego

Koproducenci

                     

Strategicznym partnerem zagranicznych prezentacji spektaklu jest Instytut Adama Mickiewicza

Prezentację spektaklu na Festiwalu w Adelaide
dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.