info

na podstawie Cappuccetto Rosso w przekładzie Doroty Sajewskiej i Pabla w markecie Plusa w przekładzie Hanny Krogulskiej

reżyseria René Pollesch
scenografia i światło Bert Neumann
kostiumy Nina von Mechow
konsultacja światła Jacqueline Sobiszewski
operator kamery Adrian Hutyriak
dramaturg Szymon Wróblewski

obsada Aleksandra Konieczna, Agnieszka Podsiadlik, Piotr Głowacki, Tomasz Tyndyk

René Pollesch - niemiecki reżyser znany ze stworzenia własnego, bardzo osobnego języka teatralnego - po raz pierwszy pracuje w Polsce, z polskimi aktorami.
René Pollesch uważany jest za jednego z najwybitniejszych reprezentantów teatru postdramatycznego. Odchodzi od tradycyjnie konstruowanego teatru, w którym aktorzy budują postacie z całą skalą ich motywacji psychologicznych. Jego przedstawienia są ostro sformułowaną wypowiedzią polityczną, w której reżyser, będący zarazem autorem tekstu, precyzyjnie analizuje mechanizmy socjopolityczne i ekonomiczne determinujące sytuację współczesnego człowieka. W swoich tekstach scenicznych Pollesch chętnie wykorzystuje tezy filozofów zaangażowanych w krytykę współczesnego porządku, takich jak Jean Baudrillard czy Giorgio Agamben. Do jego teatru wyjątkowo dobrze pasuje teoria symulakrów czy głoszenie konieczności profanacji idoli zmanipulowanego społeczeństwa konsumpcyjnego.

René Pollesch (ur. 1962) - niemiecki reżyser i dramatopisarz, twórca autorskich spektakli teatralnych, należy do czołówki reżyserów europejskich. Studiował w Instytucie Teatrologii Stosowanej na uniwersytecie w Giessen pod kierunkiem takich nauczycieli jak Andrzej Wirth i Hans-Thies Lehmann, brał udział w projektach scenicznych Heinera Müllera i George'a Taboriego. Jako stypendysta Royal Court Theatre w Londynie uczestniczył w seminariach Harolda Pintera i Caryl Churchill. Pracował jako dramaturg w Luzerner Theater i Deutsches Schauspielhaus w Hamburgu. Od sześciu lat jest dyrektorem artystycznym sceny Prater berlińskiej Volksbühne. To wystawiane tam spektakle, szczególnie Trylogia z Prateru (2001-2002), przyniosły mu sławę. W 2002 roku Pollesch otrzymał prestiżowe wyróżnienie dla autora roku przyznawane przez miesięcznik „Theater Heute".

W Polsce teatr Pollescha był do tej pory prezentowany zaledwie dwa razy - podczas Międzynarodowego Festiwalu Dialog we Wrocławiu w 2003 roku (pokazano wówczas przedstawienie Der Kandidat (1980). Sie leben!) oraz w kwietniu 2006 w TR Warszawa (gościnny występ wiedeńskiego Burgtheater ze spektaklem Hallo Hotel...!)

Teksty Pollescha powstają na próbach, a ich bazą są często cytaty z innych tekstów, filmów i przedstawień. Pollesch rzadko zgadza się na wydawanie swoich dramatów. Są one bowiem raczej partyturami dla teatru. Interesuje mnie aktor w trakcie prób, w trakcie rozmowy. Nie trenuję aktora do wyprodukowania tekstu. Chcę wiedzieć, czy aktor potrafi coś z nim zrobić, czy to, o czym mówi, go interesuje - mówi reżyser.

Premierze Ragazzo dell'Europa towarzyszyć będzie publikacja trzech dramatów Pollescha w serii Nowa Dramaturgia TR: Cappuccetto Rosso, Pablo w markecie Plusa oraz Hallo Hotel...!

spektakl trwa 1 godz. 20 min 

TR Warszawa w koprodukcji z Goethe-Institut Warschau, przy wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.

---

RAGAZZO DELL'EUROPA w Krytyce Politycznej w Trójmieście