info

scenariusz i reżyseria Pier Paolo Pasolini; zdjęcia Giuseppe Ruzzolini; muzyka Ennio Morricone; Włochy 1968; 98 min
obsada: Silvana Mangano, Terence Stamp, Massimo Girotti, Anne Wiazemsky, Laura Betti, Ninetto Davoli i in.
 

 

Historia opowiedziana w filmie układa się w precyzyjnie skonstruowaną teorię, która przedstawia życie członków pewnej rodziny, reprezentującej bogatą włoską burżuazję. Mediolański przemysłowiec, jedząc w swej wilii śniadanie, otrzymuje niepodpisany telegram: „Przyjeżdżam jutro". Nazajutrz zjawia się młody mężczyzna i zamieszkuje w wilii wraz z przedsiębiorcą i jego rodziną. Wkrótce spotkanie z Gościem zmienia dotychczasowe życie każdego z bohaterów.
Niemal zupełny brak dialogów i obrazowe piękno kadrów sprawiają, że enigmatyczna fabuła zyskuje wymiar symboliczny i przemawia bardziej do wyobraźni widzów niż do ich intelektu.
„Nawet dla mnie ten film jest zagadką" - powiedział o swoim filmie Pier Paolo Pasolini. - „Jego bohater może być Jezusem, ale może być też diabłem".
„Zawsze chciałem sięgać po przypadki graniczne, pokazywać sytuacje krańcowe". Teoremat jest takim właśnie przypadkiem ukazania rzeczywistości i losów ludzki w sposób ekstremalny i szokujący.